mgr Natalia Malik
Katedry Wspomagania Funkcjonowania Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi
pok: 114
ORCID: 0000-0003-3620-2256
publikacje:
https://tiny.pl/94xnl
Posiadane stopnie i tytuły naukowe:
Magister pedagogiki specjalnej (2013)
Dziedzina: nauki społeczne
Dyscyplina: pedagogika
2011-2013 Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, studia podyplomowe, kierunek: pedagogika specjalna, spec.: surdopedagogika;
2011-2013 Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, studia magisterskie, kierunek: pedagogika specjalna, spec.: oligofrenopedagogika;
2008- 2011 Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, studia licencjackie, kierunek: pedagogika, spec.: społeczno- opiekuńcza z pedagogiką szkolną;
Prowadzone zajęcia dydaktyczne:
Semestr zimowy:
Pedagogika Specjalna, specjalność: Terapia Pedagogiczna i Rewalidacja Indywidualna, II stopnia, II rok, tryb stacjonarny, przedmiot: język migowy A- 2K, każda grupa po 20 godz.
Pedagogika Specjalna, specjalność: Wczesne Wspomaganie Rozwoju, II stopnia, II rok, tryb niestacjonarny, przedmiot: język migowy A- 1K, 20 godz.
Semestr letni:
Pedagogika Specjalna, specjalność: Terapia Pedagogiczna i Rewalidacja Indywidualna, II stopnia, II rok, tryb stacjonarny, przedmiot: język migowy B- 2L – każda grupa po 20 godz.
Pedagogika Specjalna, specjalność: Wczesne Wspomaganie Rozwoju, II stopnia, II rok, tryb niestacjonarny, przedmiot: język migowy B- 1L, 20 godz.
Dorobek naukowy:
Mgr Natalia Malik- pedagog specjalny (surdopedagog i oligofrenopedagog), terapeuta integracji sensorycznej. Zainteresowania naukowo- badawcze koncentruje wokół problematyki rehabilitacji, kształcenia, komunikacji, funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie oraz wsparcia społecznego osób g/Głuchych. Prowadzi również badania nad przetwarzaniem bodźców sensorycznych u dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wygłosiła 8 referatów, w tym 1 na konferencji zagranicznej (w Rumunii). Zaprezentowała 1 poster na międzynarodowej konferencji na Litwie. Niektóre z konferencji organizowanych w Polsce miały charakter międzynarodowy (3). Jej działalność naukowo- badawcza ma również odzwierciedlenie w publikacjach i udziale w zespołach eksperckich.
Wykaz 10 najważniejszych publikacji:
- Malik N., Kocoń M., Kompetencje zawodowe i cechy charakteru surdopedagoga w percepcji dorosłych osób głuchych i słabosłyszących, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 2021, nr 41, s. 116-131.
- Malik N., Komunikacja z głuchym rodzeństwem w percepcji rodzeństwa słyszącego (SODA), „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze”, 2021, nr 6, s. 56-65.
- Malik N., Kocoń M., Michalczyk A., Rodzeństwo głuche w rodzinie. Z perspektywy SODA, „Wychowanie w Rodzinie”, 2019, t. 20, s. 165-179.
- Malik N., Gagat-Matuła A., Dysfunkcje komunikacyjne u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: studium przypadku, „Logopedia Silesiana”, 2018 , nr 7, s. 202-214.
- Malik N., Formy wsparcia społecznego udzielanego dzieciom z wadą słuchu przez słyszących i głuchych rodziców, „Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej”, 2018, t. 7, s. 111-120.
- Malik N., Rola rodziców słyszących i specjalistów w funkcjonowaniu społecznym dziecka z wadą słuchu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica”, 2018, 10, s. 88-95.
- Malik N., Przeżycia emocjonalne i postawy rodziców słyszących wobec dziecka z wadą słuchu, „Pedagogika Rodzin”, 2018, nr 8, s. 37-46.
- Malik N., Kocoń M., Kompetencje komunikacyjne surdopedagoga w zakresie języka migowego w opinii osób słabosłyszących i głuchych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, 2017, t. 70, s. 102-113.
- Malik N., Gagat- Matuła A., Relationships with hearing siblings as perceived by deaf youth, „Pedagogika Rodziny”, 2017 , nr 7 , z. 4 , s. 201-211.
- Malik N. Occupational adaptation of deaf, [w:] Chosen topics of supporting persons with a disability, (red.) J. Baran, I. Gałuszka, S. Olszewski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017, s. 58-71
Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:
Jako wieloletni praktyk współpracuje z nauczycielami zatrudnionymi w szkołach różnego typu w Polsce (konsultacje, warsztaty). Prowadzi zajęcia ze studentami wykorzystując nowoczesne metody pracy. Dorobek dydaktyczny jest wzbogacany między innymi przez kursy i szkolenia: terapeuta integracji sensorycznej, sztuka nauczania dla nauczycieli akademickich i doktorantów, terapia behawioralna w teorii i w praktyce. Ponadto doświadczenie zawodowe jest podparte pracą jako tłumacz w placówkach medycznych, pedagog w placówkach szkolnych i terapeuta integracji sensorycznej w gabinecie SI. Efektem dorobku dydaktycznego między innymi jest:
– wywiad dla Radia Kraków;
– współorganizowanie spotkania inauguracyjnego projektu Pomimo dla studentów w ramach którego była projekcja filmu Katanka oraz wywiad z gośćmi;
– prowadzenie warsztatów z podstaw PJM – „Migowy dla każdego”, IX Krakowskie Dni Integracji.